1984'te şehir dışına kurulan Perpa, sorunlarını çözdü. Müşteri dolu dükkanlar ve hınca hınç dolu otopark esnafın yüzünü de cebini de güldürüyor.
Perpa 20 yıl sonra güldü

1984'te şehir dışına kurulan Perpa, sorunlarını çözdü. Müşteri dolu dükkanlar ve hınca hınç dolu otopark esnafın yüzünü de cebini de güldürüyor.
ARTIKKİRALIKTABELASIYOK: Prof. Dr. Aydın Ayaydın (soldan ikinci) Perpa Yönetim Kurulu Başkanı Mithat Yümlü ve Muhabirimiz Rahim Ak Perpa esnafının sorunlarını dinledi. Kriz yıllarındaki kiralık tabelaları kalkmış, yerini canlı ticari hayata bırakmıştı.
Perpa şeytanın bacağını kırdı
Tek istek: E-5'e bağlanmak
Kayıtdışına dikkat



Perpa şeytanın bacağını kırdı

Şehir dışında kurulan ilk kooperatif olan Perpa sorunlarını 20 yıl sonra çözdü. Müşteri dolu temiz Perpa sokakları, hınca hınç dolu otopark esnafın yüzünü de cebini de güldürüyor.

1984'te İstanbul'un başta hava kirliliği ve trafik olmak üzere sorunlarının çözümü için ticari hayatın şehrin dışına taşınması projesi doğrultusunda Karaköy'de bulunan Perşembe Pazarı'ndan koparılan esnafın yüzü 20 yıl sonra gülmeye başladı. Bir yıl öncesine kadar boş duran Perpa'da şimdiki sorun dükkan kiralarının yüksekliği. Civatadan zincire, motordan bilgisayar malzemelerine kadar sanayinin ihtiyacı olan tüm ara elamanların satışının yapıldığı Perpa esnafı ekonomik krizin sona ermesiyle başlayan canlanmanın nimetlerini ilk toplayanlardan. Onların da deyimiyle büyük sanayi kuruluşları yeni yatırım olmasa bile 'yenileme yatırımı' yapmaya karar verdiğinde bu merkeze güller yağıyor. Şimdi de durum aynı. Her gün 20 bin kişinin giriş yaptığı merkezde 9 bin vergi mükellefi var ve İstanbul'un vergisinin yüzde 18'ini karşılıyor. Perşembe Pazarı'nda kooperatifleşerek Perpa iş merkezini kuran ilk esnaf topluluğu olan Perpalılar, ilk olmanın sıkıntılarını da uzun süre yaşamış. 20 yıldır Perpa'nın boş olmasından yakındıklarını belirten Perpa Yönetim Kurulu Başkanı Mithat Yümlü, "Biz ilk olmanın sıkıntılarını yaşadık artık sorunları aştık" diyor. Peki neden Perpa uzun süre sorunları ile gündeme geldi? Yümlü, özellikle iki belediye başkanı arasındaki anlaşmazlığa dikkat çekiyor: "Bedrettin Dalan zamanında burası yapıldı. Ancak Nurettin Sözen başkan olunca projeye karşı olduğu için bize hiç destek olmadı. Doluluk sorunu yaşamaya başladık. Esnaf da 'Perpa boş' denildikçe herhalde burada iş yapılamıyor diye buraya gelmedi." Belediyenin sahip çıkmaması ile Perpa'nın zor durumda kalmasının temel nedeni ise yapılan kompleksin yüzde 45'inin belediyeye ait olması. Belediye bu bölümü ne kiraya verip ne de satmaya yanaşmayınca merkezin yarısı zorunlu olarak boş kalıyormuş.

EKONOMİNİN KALBİ
Bir de Perşembe Pazarı'nı boşaltmayan esnaf sorunu yaşamış uzun süre Perpa. Buradaki esnaf 'iş yapamayız' diye hâlâ buraya gelmiyor. Buradaki dükkanlarını da boş tutuyor. Ancak bu başlangıçta haksız rekabet yaratsa da Perpa bu sorunu aşmış görünüyor. Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın belediye başkanı olması ve belediyeye ait bölümün elektronikçilere satılıp boş komplekse Elektrokent'in kurulmasıyla Perpa küçük işletmelerin çatısı haline gelmeye başlamış. Yümlü, Perpa'nın ekonominin barometresi olduğunun altını çiziyor: "Eğer burada işler durgunsa ekonomide sorun var demek. Fabrikaların showroomu, elektrikçiler, hırdavat ve bilgisayar malzemesi ithalatçıları ağırlıklı olarak burada."

4.500 dükkân
69 bin metrekare ile dünyanın en büyük monoblok gövdesine sahip olan Perpa, devasa bir yapı. 45 bin metrekare üzerine oturmuş 13 kattaki yolların toplam uzunluğu 38 kilometreyi buluyor. Bu merkezde, 24 yürüyen merdiven ve 36 asansör var. Perpa'da 4500 dükkân yer alıyor.

RAHİM AK